04
april
2018
|
19:00
Europe/Amsterdam

Studenten scheuren over circuit Zandvoort

JYR

Eindelijk was het zover. Na maanden bouwen aan een eigen junkyard auto (een raceauto die maximaal 500 euro heeft gekost) gingen studenten en docenten van team Motorvoertuigentechniek Leiden met andere teams de strijd aan op het circuit van Zandvoort. Onder het oog van veel enthousiaste toeschouwers hebben de studenten zes uur lang gereden. Hieronder het verslag van een ontzettend leuke dag.

De dag voor de wedstrijd

Donderdagavond vertrekken de docenten met de junkyard raceauto's naar Zandvoort. Eerst worden de auto's gekeurd. Eén gordel van de Citroen Saxo is niet conform het reglement bevestigd. Aangezien veiligheid voorop staat, hebben wij deze bevestiging direct aangepast. Bij de herkeuring wordt de auto goedgekeurd. Tijd om alle spullen uit te laden.

Gereedschap neerleggen, reserveonderdelen klaar leggen, de play seat installeren. Het is hard werken. De rijschema's worden opgehangen, net zoals de plattegrond van het circuit. Daarna wisselen de studenten informatie uit. "Welke versnelling neem jij in de tarzanbocht?" "Hoe hard ga jij het 'scheivlak' in?" "Hoe laat rem jij na het rechte stuk?" Dat is wat de coureurs willen weten.

Vroeg op

Op vrijdag 05.45 uur ging de wekker. Aankleden en op naar het circuit! Om 06.09 uur krijgen wij al een app van een student: 'Goooooeden morgen!!'. Die heeft er zin in. Aangekomen op het circuit, is het tijd voor koffie. We hebben het geluk om deze keer in de pit box te staan waarin ook het team DAT Racing staat. Dit team heeft werkelijk alles meegenomen: een compleet luxe koffieapparaat, een oven met gaskookplaat. Het lijkt wel een complete keuken! We lopen de pitbox in en de geur van ei en spek komt ons tegemoet. Die slaan wij even over, maar de koffie is zeer welkom!

Laatste checks

Om 08.00 uur komen de rijders binnen en ook een aantal pit crew studenten is al aanwezig. De pit crew krijgt T-shirts aan (gesponsord door "Planet group") met daarop " Junk Yard Pit Crew", hoe geweldig! De pit crew gaat vast de auto's checken, zodat deze helemaal klaar staan. Bandenspanning wordt gecontroleerd, wielen worden op het juiste moment nagetrokken, hier en daar nog wat schoonmaken.

Om 08.30 uur is er een theoriecursus. Hierin worden de regels die op het circuit van kracht zijn uitgelegd. De kleuren van de vlaggen worden doorgenomen en uiteraard benadrukt men dat het een race is waar plezier voorop staat.

Van 10.15 tot 11.15 uur is er een testsessie. Hierin hier kan iedere rijder een korte sessie doen om de auto aan te voelen, het circuit te verkennen en eventuele mankementen van de auto op te lossen. Gelukkig zijn er geen problemen met de auto. Wat ons betreft kan er dus gestart worden!

Klaar voor de start

Om 11.57 uur is het zover. De auto's rijden één voor één rustig naar het einde van de pitstraat. Om 12.00 uur gaat het licht op groen, de coureurs mogen de baan op, maar niet harder dan 60 kilometer per uur.

Om 12.05 uur komt overal de groene vlag tevoorschijn. Dit betekent dat er gas gegeven mag worden. Bij de junkyardrace is namelijk een rollende start en geen staande start. De race is gestart, de muziek staat aan, een gezonde spanning heerst en een gezellige sfeer is aanwezig. Het is verplicht om 12 keer te wisselen. Wij doen dit om het half uur. De eerste wissel komt, Bram komt bezweet maar met een glimlach van oor tot oor uit de auto. 'Geweldig!' roept hij. Echt gaaf, dit terwijl de Saxo weer het circuit opschiet met de volgende rijder.

Tweede auto in de race voor Autoblog

De studenten van mboRijnland hebben ook de auto voor het team Autoblog opgebouwd. Autoblog is een Automotivesite met meer dan één miljoen volgers per maand. Zij hebben een Alfa Romeo 156 sportwagon aangeschaft. mboRijnland heeft deze omgetoverd naar een junkyard raceauto. De Alfa heeft de race uitgereden, echter niet zonder problemen. De koppeling cilinder werkte tijdens de race niet meer 100%, waardoor schakelen zeer lastig werd.

Met enig kunst en vliegwerk heeft Autoblog wel als eerste met een Alfa 156 de race uitgereden. Ook de Saxo kwam niet zonder problemen tot het einde. Een waterslang schuurde tegen de aandrijfas aan, waardoor er een waterlekkage ontstond. De lekkage werd gelukkig opgemerkt tijdens de rijderswissel en snel gerepareerd met hulp van een ander team.

Finish

Na 6 uur lang racen werd de geblokte vlag gehesen. Jordi reed het laatste stuk en deed dit zeer beheerst. Na de geblokte vlag werden alle auto's in de pitstraat bij elkaar gezet voor een teamfoto. Daarna was het tijd om op te ruimen, de prijsuitreiking, wat drinken en uiteraard de ervaringen delen en bespreken.

Nadat de auto's en de oprijwagen terug naar school zijn gebracht, gingen we naar huis. We hebben een fantastische dag gehad. Een dag waar we het nog regelmatig over zullen hebben en niet snel vergeten!

Het was ook erg leuk dat de studenten van de opleiding Metaaltechniek aanwezig waren. Zij hebben de rolkooi in de Alfa gelast. Een mooie cocreatie. Studenten Mediavormgeving hebben het evenement gefilmd.

Ten slotte willen wij alle sponsoren bedanken die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt: vdStaal.com, studio Willemstein, Bart Ebben, PlanetGroup, vanLooncarservice.

Op naar de volgende keer, iedereen heel erg bedankt voor de mooie ervaringen!

Team Motorvoertuigen Leiden